”Det är en pedagogisk nöt att knäcka, det är det” : Musiklärares syn på och förhållningssätt till likvärdig utbildning i åk 7–9

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

Sammanfattning: Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur musiklärare beskriver att de uppfattar begreppet likvärdig utbildning samt hur de uttrycker att de tillämpar detta i musikundervisningen för årskurs 7–9. För att undersöka detta används ramfaktorteori, då teorin behandlar hur faktorer som ligger utom lärares kontroll påverkar bland annat undervisning. Studien utgörs av kvalitativa intervjuer som gjorts med fyra behöriga musiklärare. Studiens resultat påvisar skillnader och likheter på lärarnas syn på likvärdig utbildning utifrån läroplanen (Lgr 11) samt hur de säger att desig förstå och koppla likvärdig utbildning till sin egen undervisning. Resultatet visar att lärarna har en strävan mot att utforma och utföra undervisningen på så sätt att alla elever får den typ av undervisning de behöver för att kunna utvecklas inom musikämnet. De menar emellertid att det inte är helt uppnåeligt då de måste förhålla sig till diverse faktorer som de inte själva kontrollerar, i form av schemaläggning, klassammansättning och tillgång till resurser, såsom möjlighet till elevstödjare eller språkstöd i klassrummet. Detta kan hindra deras ambitioner om att bedriva en likvärdig undervisning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)