Temalekplats Sjöhistoriska museet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från SLU/Dept. of Urban and Rural Development

Sammanfattning: Syftet med examensarbetet är att ta fram ett gestaltningsförslag för en temalekplats i anslutning till Sjöhistoriska museet i Stockholm. Gestaltningen baseras på platsens utgångspunkter, litteraturstudie, platsanalys och inspirationsexempel. De utgångspunkter som har ansetts vara mest viktiga för arbetet har varit museets verksamhet och önskemål för en ny lekplats. Därmed har det maritima temat samt möjligheter till lek, lärande och pedagogisk verksamhet varit av extra vikt. I litteraturstudien beskrivs barns lek, aspekter som kan vara viktiga att tänka på vid utformning av lekplatser samt en beskrivning av temalekplatser med Malmö som exempel. Här redogörs även för barns lärande och kunskap samt museipedagogik och utomhuspedagogik. I platsanalysen beskrivs resultatet av behovsanalys, karaktärsanalys, Lynch-analys samt SWOT-analys. I inspirationsdelen beskrivs tre exempel på lekplatser som har valts ut genom att de har någon form av koppling till gestaltningen av Sjöhistoriska museets lekplats. De utgörs av Hav- och strandlekplatsen i Malmö, lekplats Bryggartäppan i Stockholm samt Tom Tits experimentpark i Södertälje. Gestaltningsförslaget inleds med ett gestaltningsprogram, med syfte att fungera som ett stöd för gestaltningen. Viktiga aspekter som beskrivs är: det maritima temat, anpassning för barn mellan 0 och 8år, karaktärsdrag som gynnar lek, förutsättningar för lek och lärande, småskalighet, tillvaratagande av platsen styrkor och möjligheter samt en motverkan av platsens svagheter och hot. Gestaltningsförslaget presenteras med hjälp av illustrationsplan, vyer, perspektiv, illustrationer och beskrivande text. Lekplatsens innehåll är unikt utarbetat, vilket gör att inga traditionella lekredskap har använts. För framtiden tänker jag mig att det finns mycket att undersöka i anslutning till museimiljöer utomhus och dess potential att koppla samman lek, lärande och pedagogisk verksamhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)