EN ESSÄ OM MIN KONSTNÄRLIGA SJÄLVREFLEKTION OCH DET SOM PÅGÅR INOM MIG : Att värna om det som växer

Detta är en Magister-uppsats från Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för skådespeleri

Författare: Anette Skåhlberg; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Slutkommentar Min konstnärliga självreflektion och det som pågår inom mig. Var har det då landat? Vad har jag genom dessa veckor, dessa månader kommit fram till?  Hur går det t ex med Kroppsprojektet? –Joodå, det fortsätter. Just nu har jag skaffat en coach som är helt fantastisk och som ska hjälpa mig bygga kroppen så jag nästa år kan tävla. I strongtävlingar. Det ser jag mycket fram emot. Så just nu tränar jag minst två timmar om dagen och jag älskar varenda ögonblick av det. Och jag fortsätter dokumentera både med film och skrift, för jag tänker, att detta ändå är ett projekt som jag vill återkomma till konstnärligt och göra något av längre fram. Betyder det att en ny frågeställning har skapats? Jajamensan. Som jag sa så kommer jag fokusera på att dels ge ut en bok, dels göra ett scenframträdande med interaktiv publik som är barn och dels göra den film jag beskrev – alla tre är delar i det som jag kallar för balansprojektet – och om jag ska formulera detta till en undersökande fråga blir den  – Kan jag genom barnen själva ge dem kraft och kärlek genom kreativt skapande så de känner sig mer sedda? Det är en undersökande process som grundar sig på alla de konstnärliga kunskaper jag har och samtidigt är tänkt att låta mig experimentera med de olika vägarna och verktygen jag kan ta mig. Med några ord i fokus. För att ge stark positiv genklang.  -Vilket inte alls behöver betyda att alla historier som föds med barnen är glada och blommiga, nej de handlar ofta om döden och alla rädslor och allt mörker de bär inom sig – men i och med att de får utlopp för det, just för att det blir uttalat och sedan ivägvaskat genom historien, så blir alla sinnen lättare och leken starkare och ingenting känns för stort och viktigt mer än att ha roligt och vara skapande och kreativ. Därefter kan avstamp i VAD historien som var och en arbetar med individuellt börja ske och en annan utveckling tar vid. Berättandet. Och att värna om det som växer. Skapandet. Barnen. Kreativiteten. Leken.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)