Social Engineering : En kvalitativ studie om hur organisationer hanterar social engineering

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

Författare: Robin Loggarfve; Johan Rydell; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Traditionellt sett används svagheter i tekniken för att få obehörig tillgång till information, men det finns andra sofistikerade metoder och tillvägagångssätt som kan vara mer effektiva. Social engineering är konsten att bedra, manipulera och utnyttja sociala aspekter. Metoden utnyttjar den svagaste länken i informationssäkerheten, mänskliga faktorn. Syftet med studien är att undersöka hur organisationer hanterar social engineering. Den syftar också till att belysa och informera kring ämnet med ambition att öka medvetenheten om ämnet. Studien har utförts tillsammans med tre organisationer där kvalitativa intervjuer genomförts. Studien undersökte organisationernas medvetenhet, vanligast förekommande social engineering-attackerna och förebyggande arbete. Resultatet visar att medvetenheten var god på IT-avdelningarna medan den var sämre på övriga avdelningar i organisationerna. De främsta hoten social engineering utgör mot organisationer är ekonomisk förlust och informationsläckage. Det vanligaste tillvägagångssättet visade sig vara phishing och spear phishing. Slutligen kan studien fastslå att utbildning och informationsspridning är den mest framgångsrika metod för att förebygga social engineering. Studien konstaterar att det saknas ett fullständigt skydd och att mer utbildning krävs för att öka medvetenheten inom social engineering. Ett säkerhetsskydd är inte starkare än den svagaste länken och därför bör mer resurser läggas på förebyggande arbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)