Talguppet och Ropsucken - En kvalitativ studie av hur sångare upplever sig påverkas av två av Marianne Khosos sångövningar

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Lisa Dunsö; [2009]

Nyckelord: sång; röst; Genrelös teknik; sångundervisning; sån;

Sammanfattning: Metod och materialI detta examensarbete har vi undersökt hur sångövningarna Talguppet och Ropsuckenuppfattas av sångare och har med hjälp av intervjuer från sångelever,sångpedagogsstudenter och sångpedagoger med olika erfarenheter av sång och olikaerfarenheter av dessa två övningar kommit närmare de svar vi har sökt. Det finns intemycket tidigare forskning inom området. Vi har intervjuat Marianne Khoso, som ärgrundaren till dessa två övningar, och vi har samlat information från sångmetodikböcker,sångteknikböcker, forskning och tidigare examensarbeten som behandlar sång ochsångundervisning.ResultatI våra intervjuer av sångelever, sångpedagogsstudenter och sångpedagoger har vi funnithuvudpunkter i deras svar som vi sedan har kategoriserat till ämnesindelningarna:Avspänning/kontakt med kropp, Grundröst utan genreschabloner, Medvetenhet omövning, Släppa kontrollen - närvaro – uttryck och Teknik/Talröst.Övningarna fick övergripande god respons av de som hade stor erfarenhet av övningarna.Slutsatsen av undersökningen blev att de flesta sångare uppfattar övningarna someffektiva hjälpmedel att använda för flera olika syften - bland annat för att utvecklateknik - men också för att släppa hämningar, lägga bort manér och för att känna sigavspänd vid sång.De tillfrågade sångpedagogerna uppfattar övningarna som komplexa, bra att använda förvissa specifika syften men med vissa brister.Betydelse för läraryrketEftersom det existerar en mängd olikheter, erfarenheter och ideal kring sång vill vi belysaden fenomenologiska pedagogikens relevans för ett bättre lärande inomsångundervisningen, och som kan ge en vidgad syn på sångundervisningen i framtiden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)