Sagans betydelse för språkutveckling i förskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Sektionen för Lärarutbildning

Författare: Maria Molina; Maria Eklund; [2009]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Vi har valt att studera hur sagoläsning främjar barns språkutveckling i förskolan. Vårt syfte med uppsatsen är att ta reda på om och hur pedagoger använder sig av sagor för att främja barns språkutveckling. För att ta reda på detta har vi intervjuat fyra förskollärare på fyra olika förskolor. De frågeställningar som vi utgått från är: I vilket syfte används sagan i förskolan? Anses sagan som ett viktigt hjälpmedel för att främja barns språkutveckling och hur arbetar pedagogerna i förskolan med sagan för att främja barns språkutveckling? Det ämne vi har valt att studera tar vi upp i forskningsbakgrunden, där olika forskare och vetenskapsmän ger sina åsikter och tankar om sagan som hjälpmedel för att främja barns språkutveckling. Vi har sammanställt våra intervjuer i en resultat del och analyserat de sammanställda svaren vi fått efter genomförda intervjuer. De flesta pedagoger vi intervjuade är överens om att sagan utvecklar barns språk med hjälp av texternas varierande språk och ord, likaså samtalet och diskussionen om sagans innehåll framhölls som positivt och viktigt för barns förståelse för sagans innehåll. Samtliga pedagoger anser att sagan är ett viktigt moment för att stilla och lugna barngruppen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)