Estetiska uttrycksformer- i svenskundervisning och som främjande för språkutveckling.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Nathalie Pilbåge; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med min studie är att undersöka hur lärare upplever att estetiska uttrycksformer kan främja elevers språkutveckling och vilket utrymme estetiska uttrycksformer har i svenskundervisning. De teorier och den tidigare forskning som ligger till grund för arbetet berör sociokulturellt perspektiv och multimodal teoribildning. Den undersökning jag genomfört bygger på kvalitativa undersökningsmetoder i form av intervjuer. Dessa genomfördes med tre verksamma lärare i grundskolan, f-3 och tre lärarutbildare som är specialiserad inom olika estetiska ämnen. Intervjuerna genomfördes på två skolor i olika kommuner och på lärarutbildarnas arbetsplats. I analys av mitt resultat har jag använt mig av en tematisk analysmodell där jag kategoriserat och kodat insamlade data. I resultatet redogör jag för hur verksamma lärare och lärarutbildare ser på estetiska uttrycksformer, språkutveckling och dess plats i svenskundervisningen. I resultatet har jag fått fram att estetiska uttrycksformer ses som språkutvecklande, inte minst av lärarutbildarna. Huruvida arbetet med det blir synligt i svenskundervisning eller ej beror på enskilda lärares intresse och kompetens.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)