Den öde ön- ett skrivprojekt för ettspråkutvecklande arbete : - ett skrivprojekt för ettspråkutvecklande arbete

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

Sammanfattning: Syftet med utvecklingsarbetet är att utifrån en språkutvecklande aspekt bidra till elevernasskrivutveckling. Detta har vi valt att göra genom ett skrivprojekt med elever i årskurs 4.Den teori och tidigare forskning som behandlas i uppsatsen är teorier som tar uppelevers skrivutveckling samt vikten av att göra projekt samt vikten av att skriva för hand ochanvända sin hjärna och kamrater, för att lära sig nya saker. De metoderna som använts ärlärardagbok samt observationer med viss närläsning av elevernas texter.Resultatet visar att elevernas texter visar på en början i en skrivutveckling. Det visaräven på vikten av att man som lärare har kunskaper om hur man arbetar så att eleverna fårmöjligheten att utveckla de kunskaper som behövs för att lära sig att skriva texter på mångaolika sätt. På det viset kan läraren både hjälpa eller stjälpa eleverna och deraskunskapsinhämtning. Även elevernas förkunskaper kan spela en roll när det kommer till attutföra skrivprojekt. Dock så är skrivprojekt något som man behöver arbeta långsiktigt medför att eleverna ska kunna hjälpa varandra och för att skapa sig sina egna kunskaper. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)