Dyslektiker användarupplevelser på webben : En kvalitativ studie om dyslektikers användarupplevelse på webben

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

Sammanfattning: Världen blir bara mer och mer digitaliserad där interaktionen med webbplatser är nästan oundviklig i dagens samhälle. För att göra webbplatser tillgängliga finns WCAG´s riktlinjer för att inkludera fler individer, med eller utan funktionsvariation. I dagsläget har cirka 5–8 procent av Europas befolkning diagnostiserats med dyslexi,vilket är en stor del att ta hänsyn till när det kommer till tillgänglighet. Det finns olika hjälpmedel för att underlätta dyslektikers utmaningar men i denna studie appliceras ett skärmläsarverktyg för att se om det kan hjälpa för att uppleva användbarhet. Idag finns det mycket forskning kring dyslexi, men det finns inte lika mycket forskning om just dyslektikers upplevelser kring hur skärmläsarverktyg påverkar användarupplevelsen. Syftet med studien var att undersöka dyslektikers användarupplevelser på webben ochom ett skärmläsarverktyg påverkar användarupplevelsen. Därför var målsättningen att undersöka de specifika utmaningar som dyslektiker har med hjälp av begrepp, ramverk och definitioner kring tillgänglighet. I studien har semistrukturerade intervjuer använts vilket är en kvalitativ datainsamlingsmetod. Totalt genomfördes åtta intervjuer med åtta personer som har dyslexi. För att samla in empiri från personer med dyslexi har en intervjuguide använts som bestått av 17 frågor samt följdfrågor på vardera fråga. För att analysera den insamlade data har transkribering, färgkodning och tematisering genomförts. I studien har det konstaterats att beroende på vilka utmaningar en person med dyslexi har är det individuellt hur de upplever webben. Beroende på vilka utmaningar ens dyslexi medför höjer eller sänker det användarupplevelsen på webben. De med mindre utmaningar tyckte att skärmläsarverktyget var för långsamt vid användning medan de med större utmaningar var mer beroende av det för att ta del av information och känna sig inkluderad i samhället.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)