Undervisningsmetoders inverkan på elevers attityder till matematikundervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Författare: Ellinor Edbladh; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I detta arbete har det undersökts vilka undervisningsmetoder lärare kan använda för att motivera gymnasieelever som har en negativ attityd till matematikundervisningen. Det står tydligt i läroplanen att läraren ska arbeta för att stärka elevers vilja att lära, det är därför relevant för lärarprofessionen att ta reda på hur lärarna ska göra detta rent praktiskt. För att finna relevant information har databassökningar genomförts. Resultatet av sökningarna kunde delas in i fem kategorier: lärarens förhållningssätt till elever, elevcentrerad undervisning, grupparbete, matematik i ett sammanhang och klassrumsklimatet. Detta framkom av litteraturen som de främsta faktorer i undervisningen som påverkar elevers attityder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)