Jag frågar hellre två gånger än att testa själv! : En studie på Hantverksprogrammet om motivation, läromedel och sociokulturell inlärning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för teknik, TEK

Sammanfattning: I dagens skola handlar det om att kunna förmedla kunskaper som eleverna har nytta av i livet och i sitt valda yrke med omvärldens och branschens krav och förväntningar. Som yrkeslärare skapas mycket eget läromedel och syftet med rapporten är att ta reda på hur ett undervisningsmaterial kan se ut som genererar motivation och som integrerar ett sociokulturellt perspektiv. De begrepp som används i studien är sociokulturellt perspektiv, motivation och läromedel. En översiktlig förklaring av begreppen och en litteraturstudie som beskriver olika teoretiska utgångspunkter genomförs i bakgrunden. Metoder som har nyttjats har varit dels litteraturstudier och dels en kvantitativ enkätundersökning. Resultaten av vår undersökning visar på en kombination av elevernas svar och litteraturens olika teorier. Eleverna föredrar träning, mindre grupparbeten och traditionella prov, men vill gärna ha både teoretiska och praktiska presentationer av läraren. Det finns ett behov att variera undervisningen för att tillgodose elevernas behov, vilket också bör vara signifikant med ett läromedel som även bör stimulera sociokulturellt perspektiv. Motivation hos elever har olika innebörd i skolan och på fritiden. I skolan blir betyg en sporre och motivation förknippas med drivkraft och vilja, medan fritidens motivation associeras med glädje. Diskussioner utifrån våra resultat sker om hur ett kursupplägg eller ett läromedel ska kunna bli spännande och stimulerande för att hitta elevens motivation och drivkraft.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)