Elevers delaktighet i samhällskunskap : En kvalitativ studie om hur grundskolelärare arbetar i samhällskunskap med att få elever delaktiga och bli aktiva demokratiska medborgare

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Författare: Melissa Hanna; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur grundskolelärare arbetar med att få eleverna delaktiga i undervisningen för att få framtida demokratiska medborgare i samhället. Uppsatsen är en kvalitativ studie om hur grundskolelärare arbetar i samhällskunskap med att få elever delaktiga och bli aktiva demokratiska medborgare i samhället. Resultatet visar att grundskolelärare arbetar mycket med omröstningar, valmöjligheter och samarbete. Grundskolelärare arbetar även med de mänskliga rättigheterna och skol- och klassrumsregler, eleverna lär sig att exempelvis att turas om och samarbetar med vardarna. Slutsatsen är att arbetar hårt för att fostra eleverna till att bli demokratiska medborgare genom att erbjuda möjligheter till samarbete, omröstningar och val, generellt i undervisningen. Detta är en viktig del av elevernas utbildning, eftersom det hjälper dem att förstå demokratiska principer och bli mer delaktiga i samhället. Grundskolelärare måste även följa Lgr22 där eleverna arbetar med olika moment inom samhällskunskap för att fostra elever till demokratiska medborgare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)