Kemiundervisning för elever med Neuropsykiatriska Funktionsnedsättningar

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Det har under de senaste åren alltmer blivit fokus på elever med olika former av neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). En fråga som man då kan ställa sig är vad kemilärare gör i klassrummet för att vara dessa behjälpliga så långt som det är möjligt. Skollagen och läroplaner är tydliga med hur elever med NPF ska ges stöd inom ramen för skolans arbete. Syftet med denna studie är att belysa hur kemilärarna beskriver utmaningar de möter när de undervisar elever med NPF, hur de uppfattar situationen i klassrummet och vilka hjälpmedel som står till förfogande och som används för att på ett professionellt sätt hjälpa elever med NPF. För att få en bild av omfattningen och vilka metoder, anpassningar och vilka digitala verktyg som används i klassrummet har en enkät sammanställts där lärare har getts en möjlighet att dela med sig av sina erfarenheter. Resultaten visade att kemilärare upplever flera utmaningar såsom säkerhet och risk under laborationer, störande beteende, rörig miljö, bristande koncentration och uppmärksamhet hos elever med NPF. Tyvärr visar resultaten att kemilärare inte ges möjlighet att göra tillräckliga anpassningar för elever med NPF på grund av brist på pedagogiska resurser, tid och stora elevgrupper. Studien visar också att kemilärarna som besvarat enkäten inte använder specifika metoder eller digitala verktyg för elever med NPF. Lärare använder däremot metoder som tex små och strukturerade uppgifter generellt för hela klassen. Framtida forskning kan ta sikte på att inkludera även skolledning som är de som har ansvaret för skolans arbete, utbildning av lärare inom området och budget.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)