Om ett småskaligt och artrikt kulturlandskap som läroplats : en återförening mellan människa och landskap med exempellandskap som brygga för att stärka bevarandet av biologisk mångfald

Detta är en Master-uppsats från SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Sammanfattning: Inför en framtid som målas upp som alltmer ödesdiger, med fortskridande artutdöd och klimatförändringar, så behöver vi som befolkning hitta nya medel och möjligheter för att bromsa och bemöta dessa. Det finns mycket att vinna på om man betraktar dessa två utmaningar som sammankopplade och beroende av varandra. En rik biologisk mångfald är nyckeln till ett resilient landskap. Så desto fler som har kunskap och medvetenhet om såväl teori som praktiska åtgärder för bevarandet av biologisk mångfald desto bättre möjligheter har vi att nå en mer hållbar utveckling. Det här arbetet lyfter exempellandskap som allmänna läroplatser om biodiversitetsfrämjande skötsel som ett sätt att nå en ökad allmän kunskap om bevarande av biologisk mångfald. För att göra detta kommer arbetet först att beskriva hur man traditionellt har brukat landskapet på ett småskaligt och varierat vis, vilka de praktiska åtgärderna är, och hur det gynnar den biologiska mångfalden. För att visa hur det kan ske presenteras två exempel på modellandskap där ett historiskt bruk bedrivs för att förmedla såväl själva bruket som de effekter det har i landskapet och för biodiversiteten. Därefter visas hur ett kulturhistoriskt inriktat lärandelandskap kan utvecklas i den skogsbotaniska arboretet Valls Hage i Gävle. Presentationen av hur detta kan ta plats i området och hur bruket kan bedrivas visar att detta kan lösa en del av de skötselproblem som arboretet brottas med, samtidigt som det kan bli ett lärande landskap för såväl barn som vuxna med möjligheter till aktionsinriktade undervisningsformer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)