Klimatkrisens visuella gestalt : En undersökning av två svenska tidningars bilder av klimatkrisen under hösten 2021

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: I den här uppsatsen undersöks vilka bilder som gestaltar klimatkrisen i två svenska tidningar (Dagens Nyheter och Aftonbladet) under hösten 2021 och vad dessa bilder kan tänkas kommunicera. Genom tematisk analys arbetades sex teman och ett specialtema fram ur 519 insamlade bilder. En exempelbild från några av temana genomgick en bildanalys med hjälp av de semiotiska begreppen denotation och konnotation. Temana som kom fram av analysen kallas i undersökningen hotets siluett, rösten, andra hållet, smärtsamma sår, övrigt och sköna, ömtåliga värld samt specialtemat, kallat Greta Thunberg. Resultatet visar att på bilder kopplade till ordet klimatkrisen är människor ofta synliga, bilder av klimatförändringar kan vara dramatiska men det som frambringat klimatkrisen gestaltas nästan alltid på håll eller på andra sätt distanserande. Bilderna tycks kommunicera att det faktiskt händer saker som gör avtryck också i vår närmiljö, att människor tycker och tänker kring klimatkrisen, att det finns något värdefullt som är hotat, men att orsakerna bakom krisen är något vi inte vill/kan ta i, samtidigt som det finns en del människor som gör just det. En person intar en speciell plats i gestaltningen i de svenska nyhetstidningarna utifrån den mångfald av bilder som finns på henne (Greta Thunberg), vilken kommit att få en alldeles särskild plats i den visuella gestaltningen av klimatkrisen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)