Att minnas mer och bättre - effekten av genomförande av strukturerad själv-intervju (SSI) på barns vittnesmål

Detta är en Master-uppsats från Göteborgs universitet/Psykologiska institutionen

Författare: Sofie Alm; Eli Linderholm; [2015-06-05]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Självinterjuformulär administrerade kort efter en händelse har visats ge god effekt på vittnens minnen. I denna studie undersöks hur stor effekt användandet av självintervjuformuläret SSI (strukturerad självintervju) har på barns minne, samt vilka förklaringar som kan ligga bakom effekten av SSI. Data från en tidigare studie - där barn i åldrarna 11-12 år deltog i ett experiment - kodades och analyserades med hjälp av variansanalys. Resultatet visade att deltagare som genomfört SSI mindes större mängd information totalt, med samma korrekthetskvot. Nytillkommen information hade lägre korrekthetskvot än repeterad, men bör ändå tas i beaktande då andelen var hög. Med SSI följde en ökad mängd felaktig information, vilket vägs upp av fördelarna med ökad korrekt information.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)