Meningskapnde på fritidshem. : Om elevers möjligheter att skapa mening.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Sammanfattning: I samtal med andra studenter under lärarutbildningen har frågor kring fritidshemmens förankring av verksamheten uppstått såsom: hur skapas mening för fritidshemseleverna? Syftet med arbetet är således att synliggöra elevernas möjlighet till meningsskapande på fritidshemmen.   I vår litteraturdel vill vi uppmärksamma faktorer som påverkar barns möjlighet att skapa mening i sin livsvärld. Detta kan ställas i relation till en stark tradition i fritidshemmen där personalens synsätt på eleverna och deras miljö hör ihop med ett modernistiskt perspektiv. Detta innebär fokus på elevens utveckling och färdigheter och att den pedagogiska miljön runt eleven inte granskas. Det postmoderna perspektivet hävdar å andra sidan att fokus bör ligga på själva processen och på vad som händer i elevens tankar ”just nu”. Detta perspektiv kräver att lärarna ser sig själva som nyfikna medforskare i processen. Perspektivet hävdar också att den pedagogiska praktiken kan se olika ut beroende på situation och elevernas intresse. Vidare är dokumentation ett viktigt redskap för att möjliggöra meningsskapande. I den kan lärarnas synsätt och arbetssätt synliggöras och granskas. Teoretiska perspektiv utgör således olika tolkningar av hur meningsskapande främjas eller hämmas. Miljö, traditioner och relationer är faktorer som skapar både möjligheter och hinder. I metodkapitlet berör vi ämnet utifrån intervjuer med verksamma lärare där deras tankar och erfarenheter framkommer. I vår analys av intervjuerna finns det spår av det traditionella moderna perspektivet men även av det postmoderna. Utifrån våra samtal med lärare i fritidshemmet och i relationen till litteraturen vill vi uppmärksamma att elevers meningsskapande är en pågående, föränderlig process som kan ges utrymme i fritidshemmet. Förutsättningen för detta är beroende av hur de vuxna ser på elever, kunskap och miljö.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)