Ekonomistyrningens roll för att stärka konkurrenskraften genom hållbarhetsintegrering

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Bakgrund och problemdiskussion: Företag agerar och styr olika, bland annat beroende på dess storlek, mognadsfas och resurser. Hur ekonomistyrningen utformas och avspeglas i ett företag som är i en tillväxtfas är mer förekommande studerat utifrån en traditionell syn på ekonomistyrningen. Företag är en samhällsviktig aktör med stor påverkan, främst tillverkande företag utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Det gör det således intressant att studera hur ett tillverkande företag på en mättad marknad, utformar sin ekonomistyrning genom att analysera hur de implementerar hållbarhet i organisationen för att bibehålla sin konkurrenskraft. Syfte & Metod: Studiens syfte är att beskriva och analysera vilken roll ekonomistyrningen har på ett företag inom byggbranschen som befinner sig på en mättad marknad genom att beskriva hur de arbetar med att bibehålla sin konkurrenskraft på marknaden med hjälp av hållbarhetsarbete. Detta genom att undersöka hur styrfaktorer används och utformas i företagets ekonomistyrning samt hur hållbarhet har implementerats i ekonomistyrningen. Studiens forskningsmetod är en fallstudie baserad på intervjuer, mailkonversation och företagets dokumenterade material. Resultat och slutsatser: Studiens resultat visar att företaget använder olika styrverktyg beroende på målet med styrningen. Ekonomistyrningen styr hur strategier formas och mycket av beslut fattas utifrån kulturen i företaget. Den ekonomiska hållbarheten har möjliggjort både socialt och ekologiskt hållbarhetsarbete i företaget, vilka också bidragit till stärkt konkurrenskraft. Företagets position på marknaden bibehålls genom kontinuerliga uppföljningar, för att säkerställa att produkterna håller hög kvalitet, och genom utveckling av befintliga styrkor i företaget. Förslag till vidare studier: Det är vidare intressant att utforma en bredare och mer ingående studie där andra faktorer undersöks, och ifall dessa påverkar företagets position på marknaden samt konkurrenskraft. Det hade även varit intressant att göra en liknande studie fast med annan forskningsmetod, förslagsvis en enkätundersökning, för en större svarsfrekvens i fallföretaget och således möjligtvis kunna ge en bredare upplevelse och syn.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)