En bra logotyp : En studie av existerande råd vid skapandet av bra logotyper och i vilken utsträckning de används

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Grafisk teknologi

Sammanfattning: För att skilja ett varumärke åt från ett annat behövs en grafisk identitet. Identitet skapar igenkänning och tidigare studier visar att konsumenten oftast hellre väljer ett varumärke de känner igen över ett varumärke de inte känner igen. Logotypen är det visuella märket som syns utåt, och en studie nämner att en amerikan blir utsatt för ca 16 000 logotyper, reklamer och etiketter per dag. Denna studie avser presentera existerande råd för utformningen av en bra logotyp och undersöka i vilken utsträckning dessa råd används. Studien undersöker också om det finns några samband mellan logotypens utformning och varumärkets styrka. För att genomföra studien har en litteratursökning gjorts; baserat på denna har tre betygsystem tagits fram. Sedan har 74 logotyper från två rankningslistor betygsatts av tre yrkesverksamma grafiker. I studien presenteras de råd litteratursökningen gav samt de råd som fanns mest använda. Resultaten visar att det inte finns något samband mellan logotypens utformning och varumärkets styrka, vilket tyder på att andra faktorer spelar in för att ett varumärke ska bli starkt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)