Sökning: "Konstnärliga processer"

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden Konstnärliga processer.

  1. 1. Kollektiv komposition i musikpedagogik och handling: Metoder, möten och möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Hannes Wikström; [2023]
    Nyckelord :Utbildningsvetenskap; musikpedagogik; demokratiskt lärande; grupprocesser; kompositionspedagogik; kreativitet musikalisk diversitet; Educational Science; Music Education; peer learning; music pedagogy; composition pedagogy; creativity; democratic learning; group processes; musical diversity; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete i musikpedagogik undersöker elevers kollektiva kompositionsprocesser inom ramen för skolans musikundervisning. Undersökningen har skett med utgångspunkt i ett genomfört kompositionsprojekt med grupper av gymnasieelever vid ett musikestetiskt program i Sverige, vilket ägde rum i samband med den verksamhetsförlagda delen av 2022 års höst-termin vid Musikhögskolan i Malmö. LÄS MER

  2. 2. AI learn, AI do : En konstvetenskaplig studie om AI-modellers materialbetingade förmågor, aktörskap och deltagande inom konstnärliga processer

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Cornelius Persson; [2023]
    Nyckelord :actor network theory; AI-art; AI-image; artificial intelligence; diffusion art; prompt; prompting; Stable Diffusion; GAN; midjourney; ANT; aktör nätverks teori; AI-konst; AI-bild; AI-modell; AI; artificiell intelligens; diffusions-konst; GAN-konst; bildmaterial; träningsdata; appropriering; latent utrymme; generativ; Latour;

    Sammanfattning : This master’s thesis investigates generative AI-art through the lens of actor network theory. By focusing on the role of images in datasets as a material that effects both AI-models and artworks, the decisively non-human agencies generative AI-models can be said to possess, and the traces and associations that generative AI-models imbue artworks with, this thesis aims to investigate art that has been created with GAN-models as well as contemporary text-to-image diffusion-models, by way of similar premises. LÄS MER

  3. 3. Från mikro till macro

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Jonas Nilsson; [2021-09-22]
    Nyckelord :Komposition; Improvisation; Kammarmusik; Konstnärlig metod; Filosofi; Rhizom; Semiotik;

    Sammanfattning : Författaren undersöker improvisation som en aktivt integrerad metod i komponerandet och framförandet av nyskriven musik. Arbetet tar utgångspunkt i västerländsk, konventionell notation och akustisk kammarmusik i det västerländska, konstmusikaliska idiomet men ämnar utforska och utveckla nya metoder och arbetssätt som möjliggör och främjar ett processuellt och improviserande förhållningssätt till musikaliska idéer under såväl notationsprocessen som framförandet av musiken. LÄS MER

  4. 4. Avdramatisera för att komponera : En självstudie i hur musikskapande kompositionsprocesser inom givna ramar påverkar lust till att skapa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Eskil Hansson; [2021]
    Nyckelord :Taking out the stress; musical composing; observational study; analytical psychology; journal; avdramatiserande; musikaliskt komponerande; observationsstudie; analytisk psykologi; loggbok;

    Sammanfattning : Under projektets gång har fem kompositioner skapats utifrån förbestämt utvalda avgränsningar. Resultatet analyserades utifrån ett teoretiskt ramverk utifrån Carl Jungs arbete inom den analytiska psykologin. LÄS MER

  5. 5. Ett färgfläckat golv : Bildpedagogers tankar om rumslighetens betydelse i konstnärlig utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Louise Wik; [2021]
    Nyckelord :art classroom; atelier; art studio; art education; space; platsfenomenologi; kroppsfenomenologi; bildklassrum; ateljé; konstnärligt lärande;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att få en större förståelse för hur den fysiska miljön i bildsalar och ateljéer i konstnärlig utbildning påverkar de som brukar lokalerna. Jag har samlat bildpedagogers tankar om och erfarenheter av undervisning i gymnasiets bildklassrum och ateljéer på folkhögskolor och förberedande konstskolor. LÄS MER