Kollektiv komposition i musikpedagogik och handling: Metoder, möten och möjligheter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Detta självständiga arbete i musikpedagogik undersöker elevers kollektiva kompositionsprocesser inom ramen för skolans musikundervisning. Undersökningen har skett med utgångspunkt i ett genomfört kompositionsprojekt med grupper av gymnasieelever vid ett musikestetiskt program i Sverige, vilket ägde rum i samband med den verksamhetsförlagda delen av 2022 års höst-termin vid Musikhögskolan i Malmö. Analysen baseras på fokusgruppintervjuer med elevgrupperna, en intervju med deras lärare, samt fältanteckningar i samband med deltagande observation. Fokus ligger på att beskriva och resonera kring a) de metoder och strategier som eleverna använder i det kollektiva kompositionsarbetet, samt b) pedagogiska och musikaliska effekter av dessa processer. Resultatet visar att grupperna arbetar utifrån en rad medvetna (och omedvetna) strategier och metoder, i vad som kan beskrivas som öppna, improvisatoriska och demokratiska skapandeprocesser. Flera olika förutsättningar spelar in och påverkar i processen, vilka kan sammanfattas som; sociala aspekter, kreativa förhållningssätt och aspekter som rör arbetets struktur. Ett antal pedagogiska och konstnärliga effekter identifieras som resultat av elevernas tillvägagångssätt, bland annat peer learning, ökad samarbetsförmåga och konstnärlig diversitet. I en avslutande reflektionsserie breddas diskussionen och berör olika perspektiv och frågeställningar på kollektiva kompositionsformat, så som hur pedagoger kan lära av kompositörer och hur skolans undervisning kan ta fasta på nya kunskaper och förhållningssätt relevanta för temat kollektiv komposition.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)