Hur kan skolbiblioteket utgöra en resurs till elever i behov av särskilt stöd? : Ur tre skolbibliotekariers perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Sammanfattning: Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur skolbiblioteket kan utgöra en resurs i lärandet för gymnasieelever i behov av särskilt stöd. Tre skolbibliotekarier som är yrkesverksamma på gymnaiseskolor besvarade intervjufrågor av semistrukturerad karaktär. Resultatet av studien visar på att skolbiblioteken och bibliotekarierna på flera olika sätt kan stödja dessa elever i sitt lärande, men att det finns hinder av olika slag. De hinder som är mest framträdande är tidsbrist och brist på samarbeten. Riktlinjerna för bemanning av skolbiblioteken uppfylls inte och det medför att tid för samarbeten kring gemensam planering av arbetsområden inte finns. Dock framträder det att det finns en vilja till samarbeten hos skolbibliotekarierna. Dessutom visar det sig att elever i behov av särskilt stöd söker upp skolbibliotekarien för att få hjälp och stöd i lärandet. Skolans styrdokument och forskning i området betonar vikten av skolbibliotek som en del i den pedagogiska verksamheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)