”Varje individ i en grupp är en pusselbit" : en diskursanalys av förskollärares syn på inkludering

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från

Författare: Cornelia Miftari; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med studien är att bidra med kunskap om förskollärares föreställningar om inkludering av barn i behov av särskilt stöd i förskolan. Frågeställningarna i studien lyder på vilket sätt beskriver förskollärare sina föreställningar om inkludering? och på vilket sätt beskriver förskollärare inkludering utifrån ett praktiskt görande i förskolan? Studien är baserad på en Foucaltinspirerad diskursteori där regelsystem och makt är centrala utgångspunkter och i vilken kunskap legitimeras eller illegitimeras utifrån dessa maktpositioner och regelsystem. Utifrån begreppen möjlighetsvillkor, styrning och makt, vetande, utestängningsmekanismer och subjektpositioner kan diskursernas produktion, reproduktion och innehåll synliggöras. Studien har en kvalitativ och abduktiv forskningsansats. Semistrukturerade intervjuer har genomförts av fyra förskollärare, därefter har en diskursanalys genomförts och sedan diskuterats utifrån de specialpedagogiska perspektiven och tidigare forskning. Resultatet synliggör tre diskurser kring barn i behov av särskilt stöd; en statisk, en dynamisk och en förväntningsdiskurs. Resultatet visar även tre diskurser kring inkludering; en gemenskapsdiskurs, en utbildning- och kunskapsdiskurs och en verksamhetsdiskurs.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)