Idrott på schemat : En kvalitativ och kvantitativ studie om hur elever i årskurs 3 uppfattar ämnet idrott och hälsa i skolan.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka vad elever i årskurs 3 uppfattar ämnet idrott och hälsas syfte att vara, egenvärde respektive investeringsvärde. Samt synliggöra om det finns ett samband mellan elevers egna fysiska aktiviteter utanför skolan kopplat till vad de uppfattar som idrottsämnets syfte. De formulerade frågeställningarna var: “Vilka uppfattningar och i sin tur vilket syfte har ämnet idrott och hälsa i skolan enligt eleverna?” och “Vad uppfattar eleverna, som har en egen fysisk fritidsaktivitet utanför skolan, idrottsämnets syfte att vara? De teoretiska utgångspunkterna som studien utgick ifrån var fenomenografi av Ference Marton och Shirley Booth (2000), som relaterar till hur människan uppfattar sin omvärld (Marton & Booth, 2000, s.146). Fenomenografin kompletterades även med stöd av individuell konstruktivism som sätter människans inre handlingar i fokus och som menar på att en människas inre handlingar är ett sätt att förstå och förklara människans yttre handlingar (ibid.).  Metoderna som används för studien var en kvalitativ metod i form av intervjuer och en kvantitativ metod i form av enkäter. Utifrån elevernas utsagor skapades en modell med beskrivningskategorier och i sin tur passande underkategorier (se Modell 1 Beskrivningskategorier). Begreppet egenvärde och investeringsvärde användes med bakgrund till Larssons (2004) definition där ett skolämne har ett egenvärde om den är av värde för eleverna där och då och ett ämne har ett investeringsvärde om den är gynnsam för något annat än för själva undervisningen där och då (Larsson, 2004, s.40). Resultatet för denna studie visade att eleverna uppfattade ämnet idrott och hälsa till att både ha ett egenvärde och ett investeringsvärde. Eleverna som har en egen fysisk fritidsaktivitet utanför skolan väljer till mestadels två av tre alternativ som tyder på idrottsämnets egenvärde och ett alternativ som tyder på ämnets investeringsvärde.  Något som vi anser är viktigt är hur tidigare forskning lyfter hur motion, idrott och rörelse påverkar människor positivt, att barn och unga i Sverige rör sig för lite samt elevers olika uppfattningar om ämnet idrott och hälsa. I avsnittet om tidigare forskning kopplas elevers uppfattningar om ämnet idrott och hälsa från denna studie till andra elevers uppfattningar från andra studier.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)