Sökning: "problemlösningsprocess"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade ordet problemlösningsprocess.

  1. 1. ”Man får liksom ett flow och då är matte ganska kul” : En kvalitativ studie om kognitiva och affektiva aspekter som påverkar högstadieelevers upplevelse av arbetet med matematiska problem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Matilda Lundell; [2024]
    Nyckelord :Affekter; Heuristiker; Kontroll; Matematiska resurser; Motivation; Problemformulering; Problemlösning;

    Sammanfattning : Elevers problemlösningsprocess påverkas enligt tidigare forskning av såväl rent kognitiva resurser som motivation, uppfattningar och emotioner. Processen kan också ses innefatta problemformulering, vilket i tidigare studier visat sig främja såväl djupare matematisk förståelse som positiva attityder gentemot matematikämnet. LÄS MER

  2. 2. Escape room - En flykt från den traditionella matematikundervisningen : Elevers kommunikativa arbete kring problemlösningsstrategier med och utan digitala verktyg i mellanstadiet

    Master-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Simona Gamalan; Amanda Spångberg; [2023]
    Nyckelord :Gamified learning; Game-based learning; traditional learning; problem-solving; the process of problem-solving; effective communication; escape room; middle school; mathematics; Spelifierat lärande; spelbaserat lärande; Game-based learning theory; traditionellt lärande; problemlösning; problemlösningsprocess; effektiv kommunikation; smågruppsarbete; Escape room; mellanstadiet; matematik;

    Sammanfattning : This study intends to find out how two different teaching methods affect pupils'communicative ability in the problem-solving process. This through the use of smallgroup work. LÄS MER

  3. 3. Digitalisering - något att räkna med? : En systematisk litteraturstudie om digitala verktyg som stöd i problemlösningsprocessen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Ebba Jeppsson; Sofia Edman; [2020]
    Nyckelord :Artefakter; digitala verktyg; lärande; matematik; matematiska problem; motivation; problemlösningsprocessen; socialt lärande;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie syftar till att kartlägga hur tidigare forskning menar att digitala verktyg kan nyttjas inom matematikundervisning på ett sätt som stödjer elevernas problemlösningsprocess. Studien syftar till att besvara hur digitala verktyg och program kan användas i matematikundervisningen, vilken påverkan de kan ha på det matematiska lärandet och problemlösningsprocessen, hur de gynnar det sociala lärandet samt hur de påverkar elevers motivation och engagemang. LÄS MER

  4. 4. Det du lär dig med kroppen det fastnar i knoppen : Lärares syn på estetiska lärprocesser i matematikundervisningen för elever i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Johanna Nilsson; [2020]
    Nyckelord :estetiska lärprocesser; lärarperspektiv; matematikundervisning; transdisciplinärt lärande; årkurs F-3;

    Sammanfattning : Synen på matematik har förändrats genom tiderna, från att man såg det som en produkt till att nu mer ser på matematik som en process. Denna process kan gynnas av att man i sin undervisning använder sig av ett arbetssätt där man integrerar de estetiska ämnena i matematiken, man antar ett transdisciplinärt synsätt på lärande. LÄS MER

  5. 5. Vägen till förståelse : En konkretisering av en matematisk problemlösningsprocess och dess implementering i undervisning

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Nellie Bäckström; Christina Bexell; [2020]
    Nyckelord :Matematik; problemlösning; problemlösningsprocess; elevunderlag; implementering;

    Sammanfattning : Intresset bakom denna studie är att skapa en konkretisering till elever av Pólyas fyrastegsprocess för bearbetning av matematiska problem. De fyra stegen som Pólya föreslår för bearbetning av matematiska problem är: förståelseskapande för problemets innebörd, planerande av lösningsarbete, genomförande av lösningsarbete samt utvärdering av lösningsprocessen. LÄS MER