En studie om ungdomars sömnvanor i relation till användandet av digitala medier ur skolsköterskans perspektiv

Detta är en Magister-uppsats från

Sammanfattning: Bakgrund: Sömn är ett grundläggande behov för människan. I dagens samhälle har digitala medier blivit en stor del av ungdomars vardag. Tidigare studier har visat att digitala medier har en stark inverkan på människans sömnvanor. Skolsköterskan arbetar hälsofrämjande och förebyggande och skall genom regelbunden kontakt med eleverna identifiera riskfaktorer för beteenden som kan komma att påverka hälsan negativt. Syfte: Syftet med studien var att undersöka hur skolsköterskor erfar högstadieelevers sömnvanor i relation till användandet av digitala medier. Metod: Studien har en kvalitativ design med semistrukturerade intervjuer och en manifest innehållsanalys. Resultat: Resultatet består av tre kategorier samt nio subkategorier. Den första kategorin är källa till sömnbrist med subkategorierna oförmåga till begränsningar, nattlig skärmtid och bristande föräldrainsikt. Andra kategorin var arbeta hälsofrämjande, med subkategorierna, tolka tecken, samtalets påverkan och minska hälsorisken. Den tredje huvudkategorin är utmana utmaningar i arbetet med subkategorierna bygga förtroendeingivande relationer, tid att förmedla kunskap samt hälsofrämjande prioriteringar i samverkan. Slutsats: Det saknas insikt och kunskap hos elever och föräldrar om sömnens betydelse och hur den påverkas av användandet digitala medier. Skolsköterskorna ser ett behov av att synas mer i klasserna och på föräldramöten för att bygga upp förtroendefulla relationer både till elever och föräldrar vilket är grunden för att förmedla kunskap och tillsammans sträva mot en förändring. Det finns ett behov av fördjupad kunskap även inom elevhälsan och mer tid att arbeta hälsofrämjande och förebyggande kring ungdomars sömnvanor i relation till digitala medier. Detta då bristande sömn kan leda till negativa konsekvenser för individen men också för samhället i stort.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)