Ur ett ungdomsperspektiv : Hur upplevelser utifrån kön och bakgrund påverkar ungdomars studie- och yrkesval

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att få en ökad förståelse för hur ungdomars kön, bakgrund och upplevda erfarenheter av hur studie- och yrkesvägledning har påverkat deras studie- och yrkesval.  Med hjälp av kvalitativa intervjuer så hämtades information från åtta ungdomar som går på olika högskoleförberedande program. Intervjuerna baserades på en semistrukturerad stil vilket innebär att frågeformuläret användes som en mall med övergripande frågor som alla respondenter fick svara på samt så gavs även utrymme för följdfrågor och flexibilitet.  En tematisk innehållsanalys genomfördes på materialet och det kodades för att kunna identifiera gemensamma teman utifrån våra frågeställningar. Studiens resultat påvisar att det finns ett flertal faktorer inom varje tema som påverkar elevernas studie- och yrkesval. De faktorer som framkommer är bland annat könsbundet val, krav, önskemål, frihet och stöttning. Upplevelserna mellan våra respondenter skiljer sig när det gäller deras erfarenheter av studie-och yrkesvägledning. Faktorerna utifrån respondenternas upplevelser är bland annat hjälpsamhet, vidgande av perspektiv och missnöje.  I diskussionen lyfts bland annat hur ungdomar influeras, vilken inverkan vänner har och vad ungdomarna upplever att deras föräldrar har för förväntningar som rör ungdomarnas studie- och yrkesval. Vidare lyfts även behovet av mer Studie- och yrkesvägledning (SYV) kompetens på gymnasienivå.  För att komplettera denna studie vore det intressant att undersöka om sociala medier har någon inverkan på ungdomars studie-och yrkesval. Det vore även intressant att undersöka ett bredare urval av elever och särskilt de yrkesprogram som är tydligt könsstereotypa. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)