Från kaos till kontroll? : Risker och kontroll med influencer-marknadsföring

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Influencers, vanligen associerade med varumärken de gör reklam för, kan publicera innehållsom möts av negativ kritik. Det kan spilla över på företaget de associeras med. Vid företagsökade användning av marknadsföring genom influencers har det blivit naturligt att anlita eninfluencer marketingbyrå (“byrå”) som mellanhand. Syftet med studien är att undersöka hurföretag hanterar outsourcing av marknadsföring till byråer. Uppsatsen undersöker ävenbyråers roll i företags riskhantering vid influencer-marknadsföring. Baserat på teorier ominfluencer-marknadsföring, outsourcing och strategic risk management genomfördessemistrukturerade intervjuer med två företag som använder influencers i sin marknadsföringsamt tre byråer. Resultatet visar att företagen betraktade byråerna som användbara iuppstartsfasen men såg därefter främst nackdelar med användandet. Det framkom även attbyråerna ägnar sig mer åt riskhantering än vad företagen gör, och var därför mer förbereddainför eventuella negativa reaktioner hos följare och kunde

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)