Tillfället gör tjuven. : En kvalitativ studie om brottsförebyggande arbete i Järfälla kommun utifrån ett situationellt perspektiv.

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Uppsatsen undersöker hur en av Stockholms kommuner arbetar brottspreventivt. Syftet är att få en ökad kunskap om och förståelse för hur Järfälla kommun arbetar brottspreventivt utifrån ett situationellt perspektiv och huruvida deras arbetssätt inkluderar någon vetenskaplig förankring. Frågeställningarna uppsatsen ämnar besvara är: Arbetar Järfälla kommun utifrån ett situationellt perspektiv? Vilka situationella insatser är i så fall aktuella?  Hur förankras det brottspreventiva arbetet vetenskapligt? samt Vilka framtida insatser är aktuella eller önskvärda utifrån ett situationellt perspektiv? Den teoretiska utgångspunkten är Lawrence E. Cohen & Marcus Felsons rutinaktivitetsteori som innefattar följande tre element; motiverad förövare, lämpligt objekt samt avsaknad av kapabla väktare. Tidigare forskning inom det brottspreventiva området är omfattande både nationellt och internationellt men den forskning som ansetts relevant för uppsatsen har varit de studier som utgår ifrån ett situationellt perspektiv. Studien är deduktiv utifrån ovanstående teori och det kvalitativa angreppssättet är en triangulering bestående av intervjuer med tjänstemän inom kommunen samt granskning av Järfälla kommuns interna och externa dokument. Resultatet är indelat i fyra olika avsnitt utifrån frågeställningarna. Sammanfattningsvis visar resultatet på att det situationella tankesättet om brottsförebyggande arbete återfinns på många sätt i det praktiska arbetet i kommunen men att det råder osäkerhet om vad begreppen brottsprevention och situationellt perspektiv innebär. Det är också svårt att återfinna någon gemensam handlingsplan eller samlade riktlinjer för arbetet. Förslag på vidare forskning handlar framförallt om att vidga forskningen till flera kommuner och till hela landet samt att utvärdera effekter av arbetet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)