Elgitarrpeda(l)gogen : Tekniskt medierade sound och utveckling av musikaliska uttryck

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

Sammanfattning: Användande av teknik har haft stor inverkan på hur musik låter och skapas. Elgitarren och dess tillbehör har möjliggjort för gitarrister att skapa ljud som inspirerar till kreativitet och vidareutveckling av speltekniker. Denna studie syftar till att undersöka och bidra med mer kunskap om hur lärare i elgitarr ser på att inkludera tekniskt medierade sound (TMS) i sin undervisning och vilka undervisningsstrategier de använder för att utveckla elevers musikaliska uttryck med TMS som hjälpmedel. Materialet samlades in genom enskilda kvalitativa forskningsintervjuer med tre lärare i elgitarr som i huvudsak undervisar på kulturskola. Analys av materialet gjordes med ett diskurspsykologiskt angreppsätt. Resultatet visar att TMS legitimeras genom instrumentkännedom för elever på nybörjarnivå och att TMS involveras mer i ensemble. Ämnet får större plats i instrumentundervisningen när elever utvecklat färdigheter på instrumentet till den nivån att undervisningen innehåller moment av improvisation, fördjupande genrekännedom och vidareutvecklande av spelteknik. Studien ger en inblick i hur undervisning kan se ut inom detta område som anses vara en betydande del i att spela elgitarr.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)