”Ska jag sjukanmäla mig via Snap?” : En jämförande kvalitativ studie om hur etik och normer påverkar olika generationers val och användning av digitala kommunikationer i arbetslivet

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Medie- och kommunikationsvetenskap

Författare: Conrad Halling; [2020]

Nyckelord: polymedia; normer; digitala medier; mediegeneration;

Sammanfattning: Det har gjorts en betydande mängd forskning som undersöker människors normativa föreställningar och attityder till medieanvändning i arbetslivet, men det finns en kunskapslucka utifrån ett medievetenskapligt vardagligt perspektiv på det svenska arbetslivet. Syftet med denna kvalitativa studie har varit att skaffa en fördjupad förståelse för vilka normativa föreställningar som idag finns, och om skillnader uppstår mellan generationer. Studien genomfördes med hjälp av fokusgrupper innehållandes en yngre generation och en äldre generation och utgick från dessa frågeställningar: Hur skiljer sig valet av kommunikationsplattformar mellan generationer i arbetslivet och hur motiveras deras val? Vilka förväntningar har de olika generationerna på olika kommunikationsplattformar i arbetslivet? Samt vilka normativa föreställningar finns kring kommunikationens tid och rum samt hur skiljer de sig mellan generationerna? Med tillämpandet av flera medievetenskapliga teorier för att tolka respondenternas meningsutbyte kommer studien fram till att generationerna delar uppfattningar som att vissa kommunikationsplattformar i arbetslivet prefereras utifrån ålder, men att det dessutom finns skillnader mellan generationerna som i deras föredragna val av specifika kommunikationsplattformar på arbetsplatsen. Studien påvisar att den äldre generationen besitter en bristande kunskap om digitala plattformar i jämförelse med yngre generationen, men att båda generationer delar likartade föreställningar om hur användningen av kommunikationsplattformar i arbetslivet ska gränsdras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)