Patienters upplevelse av vårdpersonalens bemötande på akutmottagning

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Sammanfattning: Bakgrund: I Sverige besöker cirka 1,6 miljoner personer 19 år eller äldre årligen akutmottagningar. En stor andel av klagomålen inom hälso-och sjukvård baseras på bemötandet där dåligt bemötande är förenligt med sämre patientsäkerhet, mer resurskrävande vård och sjukare patienter. Ett gott bemötande ger däremot bemötande ett förbättrat vårdresultat och minskar utbrändhet bland personal. Syfte: Syftet var att undersöka patienters upplevelser av vårdpersonalens bemötande på akutmottagningen. Metod: Studien är en litteraturöversikt med kvalitativ ansats och har en deskriptiv design. Tolv kvalitativa originalartiklar inhämtades från PubMed och CINAHL. Dessa kvalitetsgranskades utifrån en granskningsmall och analyserades därefter med kvalitativ innehållsanalys.  Resultat: Fyra kategorier framträdde ur innehållsanalysen. Medmänsklighet, att mötas som människa trots den medicinska kontexten. Respekt, var en vital aspekt i upplevelsen av bemötandet. Information, utgjorde en central del i både upplevelsen av bemötandet och av sin situation. Stress, personalens stress hade en betydande effekt på patienterna och deras upplevelse. Slutsats: Patienterna uttryckte vissa gemensamma behov som att behandlas som människor med empati och medkänsla, att bli respekterade och inte bli dömda av personalen, att få begriplig och frekvent information och att personalens stress inte inverkar negativt på bemötandet. De beskrev specifika positiva effekter när behoven tillgodosågs och specifika negativa effekter när behoven inte tillgodosågs. Sammantaget blev patienterna kraftigt påverkade psykiskt och emotionellt utifrån upplevelserna av dessa huvudpunkter i det bemötandet de fått på akutmottagningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)