”Det är ju bara att leka barn”

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: Sammanfattning: Undersökningen
 syftar
 till
 att
 belysa
 frågor
 om
 hur
 lärare
 tänker
 kring
 hur
 man
 kan
arbeta
 med
 att
 utveckla
 och
 utmana
 elevers
 kreativitet
 och
 skapande
 inom
 estetisk
 verksamhet
 i
gymnasiesärskolan.
 Min
 studie
 riktar
 sig
 främst
 till
 musiklärare
 som
 liksom
 jag
 måhända
 kommer
 att
undervisa
i
särskolan
någon
gång
men
som
under
utbildningen
inte
fått
någon
specifik
utbildning
kring
detta.
Jag
har
använt
mig
av
den
kvalitativa
undersökningsmetoden
intervju
och
har
intervjuat
tre
pedagoger
som
alla
på
olika
sätt
arbetar
med
skapande
ämnen
inom
särskolan.
Analysen
av
det
insamlande
materialet
har
jag
sedan
 gjort
 ur
 ett
 sociokulturellt
 perspektiv.
 I
 min
 undersökning
 fann
 jag
 ett
 antal
 komponenter
 vilka
litteraturen
och
mina
informanter
ansåg
vara
viktiga
för
en
bra
undervisning.
Dessa
var
t
ex
trygghet,
ramar
och
ett
medvetet
förhållningssätt.
På
grund
av
ett
litet
antal
informanter
kan
jag
av
min
studie
inte
dra
några
generella
 slutsatser.
 Detta
 var
 heller
 inte
 min
 avsikt
 utan
 jag
 ville
 ta
 tillfället
 i
 akt
 att
 belysa
 och
 reflektera
över
vissa
enligt
mig
viktiga
frågor.
Det
finns
nog
inte
någon
gyllene
regel
för
hur
elevers
kreativitet
utmanas
och
utvecklas
men
måhända
finns
det
två
gyllene
R:
relationer
och
ramverk.

 


  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)