Optimizing the sign-up flow for a fintech company using Google Analytics, Hotjar and A/B testing

Detta är en Master-uppsats från KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

Författare: Emilia Kierkegaard; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna studie har undersökt UX-optimering som ett medel för att öka konverteringarna för ett finansteknikföretag. Målet var att göra ombordstignings-processen för produktansökningar genom ett registreringsflöde på företagets webbplats så smidig och enkel som möjligt. Forskningsfrågan som studien har besvarat är "Vilka användbarhetsförbättringar och optimeringsinsatser kan göras för att optimera registreringsflödet för kunder på ett finansteknikföretag, och hur kommer dessa förändringar att påverka konverteringsfrekvensen?"  Forskning har betonat vikten av att kombinera kvalitativ och kvantitativ data för att kunna svara på både ”vad” som händer och ”varför” det händer. En annan viktig del av UX-optimering är att samla in data som visar effekten av optimeringsinsatserna, vilket ofta görs genom A/B testning. I denna studie har kvantitativ data från Google Analytics och A/B-tester kombinerats med kvalitativ data från Hotjar.  Sju användbarhetsförbättringspunkter hittades genom en kvalitativ utvärdering i Hotjar, till exempel buggar och delar av registreringsflödet som användarna hade problem med. Några av dessa förbättringspunkter resulterade i nya designförslag, vissa skickades direkt till utvecklare och andra A/B testades för att mäta effekten av de implementerade ändringarna. Av A/B-testerna förbättrade två designförändringar konverteringsfrekvensen med 73,9% respektive 19%.  Hotjar var ett bra verktyg för att se hur användarna interagerar med en produkt, upptäcka fel och upptäcka användbarhetsproblem, men kan behöva kompletteras med feedbackformulär eller övervakade användbarhetstester. Vid UX-optimering skulle det också vara bra att ta med andra mätvärden förutom konverteringsfrekvensen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)