Följsamhet vid ocklusionsbehandling : - hur kan ögonsjuksköterskan främja den?

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

Sammanfattning: Följsamheten av ocklusionsbehandling hos barn med amblyopi är bristfällig. Det finns begränsat med forskning om vilka erfarenheter vårdpersonal har av denna bristande följsamhet, och det vore därför av intresse att undersöka vilka åtgärder ögonsjuksköterskor upplever kan vidtas för att främja följsamheten. Syftet med pilotstudien var därför att undersöka hur ögonsjuksköterskan kan främja följsamhetenav ocklusionsbehandling. Studien genomfördes som en beskrivande, kvalitativ pilotstudie med induktiv ansats där data analyserades med manifest kvalitativ dataanalys. I resultatet framkom fem kategorier, vilka påvisade vikten av att ögonsjuksköterskor tänker på att bemöta vårdnadshavare och barn med ett icke-dömande förhållningssätt, att ge tydlig och individanpassad information både muntligt och skriftligt, samt olika praktiska råd kring själva genomförandet av behandlingen. I resultatet framkom även vikten av att skapa en personlig relation vårdpersonal, vårdnadshavare och barn emellan och betydelsen av täta återbesök, samt hur ett gott samarbete och stöd kollegor emellan kan främja följsamheten. Rekommendationer för vårdverksamhet är bland annat att ge vårdnadshavare och barn kontinuitet vid besöken och rekommendationer för utbildning inom omvårdnad att lära ut vikten av ett positivt förhållningssätt och att ställa öppna frågor. Större studier med samma syfte är av intresse, samt forskning kring hur information på internet påverkar följsamheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)