Undervisningsmetoder i matematik : Problembaserad undervisning och traditionell undervisning i ett samspel

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Jönköping University/Matematikdidaktisk forskning

Sammanfattning: En problembaserad undervisning tillåter matematikundervisningen att vara utmanande och undersökande för eleverna. Till skillnad från den traditionella undervisningen är syftet att eleverna ska ställas inför problem som de får arbeta med för att komma fram till en lösning. Denna undervisningsmetod leder således till andra sätt att lära än den traditionella undervisningen. Syftet med denna litteraturstudie är att belysa hur en problembaserad undervisning kan komplettera den traditionella undervisningen för att utveckla elevers matematiska måluppfyllelse. För att undersöka detta genomfördes en systematisk granskning av forskning inom området. Resultatet är uppdelat efter tre forskningsfrågor som har i uppgift att besvara studiens syfte. Studien har identifierat vad som utmärker en problembaserad undervisning, som att det utgår från elevernas kunskapsnivå samt att det ger eleverna möjlighet att skapa sin egen förståelse. Läraren är en viktig del för lärandet och behöver besitta en hög yrkeskompetens för att maximera elevernas inlärningsmöjligheter. En problembaserad undervisning leder till resonemang och reflektion vilket främjar den djupa förståelsen för matematiken. Men, för att kunna resonera och reflektera krävs att eleverna har en god begreppsförståelse och besitter goda kunskaper inom metodval.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)