Multifunktionella ytor

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Trafik och väg

Sammanfattning: Inom vägbyggnad har det skett minimala förändringar av byggmetodiken sedan det romerska imperiets tid, detta fram till att McAdam dök upp. McAdams filosofi handlade om att bygga en ogenomtränglig och upphöjd överbyggnad i förhållande till de omgivande ytorna för att minimera vatteneffekterna på konstruktionen. Med hänsyn till dagens klimatförändringar krävs dock implementering av nyare konstruktionslösningar inom vägbyggnaden för att möta flera behov i en konstruktion. Ett av de viktigaste verktygen som finns idag är en så kallad blågrön yta. Det är svårt att avgöra hur bärförmågan påverkas av sådana konstruktioner, vatten anses fortfarande vara vägens värsta fiende. Erfarenheterna från sådana projekt är fortfarande begränsade idag. I denna uppsats kommer bärförmågan i blågröna lösningar att analyseras och jämföras med konventionella ytor. Resultaten visar att blågröna lösningar har en acceptabel bärighet och de bidrar även med andra funktioner till den byggda miljön än vad konventionella ytor inte gör. Bland annat kan extrema skyfall motverkas, vilket är viktigt i förhållande till den pågående klimatförändringen. Asfalten anses ge ett betydande tillägg till styvheten hos multifunktionella ytor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)