"För då kanske det kommer luft i den dära fallskärmsgrejen" : En kvalitativ designstudie i förskolan om barns förståelse för den fysikaliska modellen fritt fall.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet

Sammanfattning: Denna studie har som syfte att bidra med kunskap om hur barn kommunicerar och förstår kring den fysikaliska modellen fritt fall genom att arbeta med experiment utifrån den didaktiska modellen POE (predict, observe, explain). Undervisningen som bedrivs i studien är planerad utifrån variationsteorin. Studien är genomförd med en grupp femåringar. Metoden som används är en designstudie, där arbetet med planerad undervisning har genomförts i två cykler med tillhörande analys och revideringsarbete. Resultaten analyseras med hjälp av en kvalitativ analys med inslag av en tematisk analys och presenteras i en kronologisk ordning utifrån varje cykels händelseförlopp. I resultaten synliggörs barns kommunikation där de blandar spontana begrepp med begrepp av naturvetenskaplig karaktär. Genom cyklerna gick det att identifiera en progression i barnens kunskap, då barnens nyfikenhet ledde till vidare undersökningar för att skapa förklaringar på deras förutsägelser gällande experimenten som genomfördes. En slutsats som drogs i arbetet är att barnens förståelse för den fysikaliska modellen fritt fall gynnas av att arbeta praktiskt med experiment utifrån den didaktiska modellen POE.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)