Användande av audioledtrådar för navigation samt problemlösning i ett FPP spel : Hur påverkar användandet av audioledtrådar navigationen samt problemlösande i ett förstapersonsperspektivspel (FPP) spelarens övergripande upplevelse i jämförelse med ledtråd

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

Sammanfattning: Denna studie jämför hur audioledtrådar och grafikledtrådar upplevs i en 3-D spelmiljö. Ett pilottest och ett speltest genomfördes för att besvara frågeställningen. I speltestet fick åtta speltestare lösa två uppgifter. Ena uppgiften fokuserade på ljud- och musikledtrådar där målsättningen var att trycka på ett antal knappar i rätt kombinationsordning för progression samt vinst i spelet. Den andra uppgiften innefattade samma målsättning och fokus men använde sig av grafiskt gestaltade ledtrådar istället. Efter speltestet besvarades en enkät med fem frågor och en intervju på fem till sju minuter utfördes. Av den insamlade datan formaterades analys för enkäten och intervjun. En sammanfattning av resultaten från analysen samt diskussion av studien presenteras för att ge en bredare och djupare förståelse inom ämnets forskningsfält.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)