Genusmedvetenhet i förskolans och skolans vardag

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Mary Mboge; Sara Nilsson; ; [2008]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning:Det huvudsakliga syftet med vår studie är att undersöka om en ökad teoretisk medvetenhetkring genusfrågor, påverkar det praktiska arbetet avseende genus och jämställdhet i skola ochförskola. Vi kommer att genom intervjuer ta del av andra pedagogers erfarenheter gällandedetta. Samt fördjupa oss inom ämnet genom litteraturstudier.Vi vill även inkludera oss själva och ta reda på hur vi själva i vårt praktiska arbete påverkatsav en djupare teoretisk medvetenhet kring genus och jämställdhet.Vi anser att det är av stor betydelse att utveckla vår kunskap inom ämnet för vår kommandeyrkesroll då det enligt läroplanerna ingår i vårt uppdrag att arbeta för att motverkatraditionella könsmönster och könsroller.Våra frågeställningar har under arbetets gång varit dessa:Hur kan man som pedagog arbeta aktivt med genus?Behövs teorier för praktiken?Kan man tala om jämställdhet utan medvetenhet?Hur agerar vi själva tillsammans med barn och elever sett ur ett genusperspektiv?Vi kom fram till, utifrån intervjuer, filmstudier och litteraturstudier, att en teoretisk grund ären förutsättning för att utveckla en medvetenhet och ett bra fungerande arbete kringgenuspedagogik, genus- och jämställdhetsfrågor. Att använda videodokumentation i arbetetmed dessa frågor, har visat sig vara ett utomordentligt bra redskap och något vi starkt kanrekommendera.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)