En läromedelsanalys om tid och klocka

Detta är en Master-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

Författare: Emelie Stensson Bohman; Johanna Karlsson; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med studien var att analysera tid och klocka i läromedel och se vilka representationsformer som fanns med i uppgifterna. Studien syftade även till att analysera om representationsformerna hade någon betydelse för uppgifterna. Representationsformerna som har använts är bildmodell, symbol, språk, konkret modell och verklighet. Arbetet är en kvalitativ studie där analyserna gjordes med hjälp av innehållsanalyser. Urvalet som gjordes var läromedel för årskurs 3 och de valdes ut efter vad som har använts eller används på några skolor i Växjö.   Resultatet visade på att de flesta läromedel hade en blandning av representationsformerna men att konkret modell ofta saknades. Konkret modell fanns dock med i tre av fyra lärarhandledningar till de valda läromedlen. Med hjälp av forskning och innehållsanalyserna framkom det att representationsformerna hade betydelse för uppgifterna. De representationsformer som visade sig vara extra betydelsefulla för inlärning av tid och klocka var konkret modell och verklighet. Därmed hade dessa läromedel behövt mer konkret modell för att det skulle stämt överens med den tidigare forskningen som presenterats.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)