Corporate Social Responsibility : En fallstudie på två svenska dagligvarubutiker

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap

Sammanfattning: Idag står människans matkonsumtion för 1⁄4 av klimatpåverkan med konsekvenser som övergödning, arter utrotas och jordens resurser belastas allt mer. I denna frågan är Sverige inga förebilder och om hela jordens befolkning skulle leva som Sverige skulle det behövas 4,2 jordklot. Livsmedelsverket föreslår för en hållbar konsumtion att bland annat ersätta kött med frukt och grönsaker. Det bör dock vägas in att frukt och grönsaker även de behöver väljas med omsorg. CSR är ett begrepp som i dessa sammanhang används flitigt och översätts till företags samhällsansvar. Innebörden av begreppet är att företag bör ta ansvar för hur de påverkar samhället ur miljömässiga, sociala samt ekonomiska aspekter.Syftet med denna studie är att beskriva hur och varför svenska dagligvarubutiker arbetar med konceptet Corporate Social Responsibility för att förändra sin ekonomiska lönsamhet på frukt- och grönsaksavdelningen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)