Handlingserbjudanden i förskolans utomhusmiljö sett ur sex förskollärares perspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)

Sammanfattning: Studiens syfte har varit att beskriva och analysera de handlingserbjudande som beskrivs av förskollärare i relation till förskolans utomhusmiljö. Studiens insamlade data har tolkats och bearbetats av oss utifrån sex respondenters intervjusvar vilka genomförts utifrån en semistrukturerad intervjuguide. Som komplement användes photovoice som innebar att respondenterna tog valda bilder till intervjuerna. Analys av insamlade data genomfördes med transkribering och kodning via tematisk analys kopplat till studiens teoretiska begrepp handlingserbjudande. Handlingserbjudande är den svenska översättningen av engelskans affordance. I resultatet och diskussion för studien framförs likheter och skillnader kring respondenternas beskrivning av handlingserbjudanden. Här synliggörs även möjligheter och begränsningar som framkom i den här studien. Huvudsakliga slutsatser för studien är att utomhusmiljön och dess handlingserbjudanden blir avgörande beroende på vem som tolkar det och att utomhusmiljön påverkar vad som kan erbjudas. En viktig aspekt i sammanhanget är också att handlingserbjudande bidrar med gemensamt lärande för barn och pedagog vilka har tolkningsperspektiv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)