Lärares syn på läroplansförändringen för sexualitet, samtycke och relationer : Mer än bara en namnändring?

Detta är en M1-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

Sammanfattning: Sexualitet, samtycke och relationer har varit en obligatorisk del av svensk undervisning länge, sedan 1955. Sedan dess har den haft många olika namn och området har fått ta större och större del av läroplanerna med tiden. Skolverket reviderade den dåvarande läroplanen 2022 och förutom att ämnesinnehållet bytte namn från sex och samlevnad till sexualitet, samtycke och relationer så framhålls det även att undervisningen i detta område ska vara ämnesövergripande, återkommande och beröra alla lärare. Syftet med detta arbete är att undersöka vad undervisande lärare tror kommer att ske med sin egen undervisning men även om detta kommer att påverka samarbetet med sina kollegor, både inom sitt ämne men även mellan ämnen. Semistrukturerade intervjuer genomfördes med lärare som undervisar i biologi eller naturkunskap på gymnasiet där de fick frågor kring hur samarbete med kollegor ser ut, hur undervisningen kommer att påverkas och vilka förändringar de tror kommer att ske. Intervjuerna transkriberades och analyserades tematiskt. Resultaten visade på att deras undervisning inte kommer att förändras i någon större utsträckning utan att det är lärarna i ämnen som inte berört området tidigare som kommer att påverkas mest. Lärarna var generellt positiva till att arbeta kollegialt och ämnesövergripande inom området men påpekade att det finns hinder som försvårar detta, bland annat schemaläggning och tidsbrist. Då ämnesområdet inte var nytt för de intervjuade lärarna så skulle det kunna förklara varför de inte känner att de kommer att påverkas lika mycket som lärare i ämnen som inte berört detta område tidigare. Lärarna var inte eniga om ifall de trodde på att det skulle ske några större förändringar av deras undervisning eller det kollegiala samarbetet. De påpekade att sådana förändringar beror på både rektor och andra undervisande lärare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)