Laddstation för eldrivna taxibilar

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Författare: Artur Adson; Amanda Söderström; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Det ställs allt högre krav på personbilar med avseende på bränsleförbrukning, CO2 emissioner och partikelutsläpp. Sedan den första miljöklassningen av bilar kom 1993 har kraven skärpts i omgångar och idag finns klassningarna 2000, 2005, EEV och El och Hybrid i Sverige. Allt fler biltillverkare väljer att lansera miljöbilar och i mars 2011 var 403359 miljöbilar registrerade i Sverige, en ökning med 35 procent mot föregående år. Arbetets mål var att utveckla ett koncept på en laddstation som gör det möjligt att ladda eldrivna taxibilar medan de står, alternativt kör sakta framåt, i en taxikö. Taxichaufförer intervjuades på två taxistationer i anknytning till Stockholms centralstation med syftet att kartlägga deras kö-vanor med avseende på kötid och hur frekvent taxikösystemen användes. Information inhämtades från Internet med sökmotorn Google och KTH Bibliotekets sökmotor för artiklar MetaLib. Vetenskapliga artiklar för grundläggande induktion, induktiv laddning, elbilar och fordon studerades och resulterade i en förenklad modell för beräkning av en induktiv koppling. Modellen uppskattade spoldimensioner, tillverkningskostnader och verkningsgrad hos trådlös energiöverföring. Slutkonceptet är en betongstolpe som monteras i marken vid sidan av körfilen. Energiöverföringen sker induktivt och utan fysisk kontakt mellan bil och laddstation. Med en spoldiameter på 700 mm är det möjligt att överföra energi med en verkningsgrad på över 50 procent vilket anses som hög verkningsgrad för trådlös energiöverföring. Maximala avståndet mellan bil och laddstation är 210 mm.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)