Förskollärares föreställningar om bildarbete

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

Sammanfattning: Bakgrund: Sedan lång tid tillbaka har bildarbete varit en central del i all barnverksamhet. Över tid har däremot bildens upplägg förändrats och det talas om att bild inte får lika stor rolli förskolan som de teoretiska ämnena. Bildaktiviteter sker därför ofta på barnens initiativ och de lämnas ensamma utan en lärares vägledning. Detta kan bidra till att barn begränsas och inte ges möjlighet att utveckla kunskaper i och om bild. Enligt Läroplan för förskolan (Lpfö98, 2018) är ett utav förskolan uppdrag och ge barnen möjlighet att lära sig att behärskade estetiska uttrycksformerna, där bild är en viktig del. Mot bakgrund av detta finner vi det intressant att undersöka hur förskollärare upplever ämnet bild och hur de använder det. Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka vad bildarbete innebär för pedagoger och hur det används i förskolan samt deras erfarenhet av att arbeta med bild. Metod: Denna studie är av kvalitativ art där vi samlat in data med hjälp av intervjuer. Vi har intervjuat åtta förskollärare och alla har spelats in och transkriberats för att sedan användas som underlag i vår analys.  Resultat: Resultatet visar att förskollärarna främst utövar bildarbete i en ateljé med material som ses som typiska och traditionella. Planerade bildaktiviteter sker oftast som processorienterade och i samband med det projekt som förskolan arbetar med för att förstärkadet. Flera av förskollärarna betonar även att bild inte har lika stor roll som övriga ämnen i förskolan. Det sker sällan ett fördjupat arbete då bildarbetet ofta stannar vid görandet. Att titta på och samtala om bild för att fördjupa barns förståelse är ingenting som berörs i intervjuerna. Samtliga förskollärare beskriver sin roll som medforskande inspiratörer som vill stötta barnen och vägleda dem på ett lustfyllt sätt. Gällande förskollärarnas utbildning och erfarenhet menar de att förskollärarprogrammet erbjudit för lite praktisk utbildning i bild. I samband med detta framgår det att endast ett fåtal av förskollärarna har fått fortbildning inombild via sin arbetsplats.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)