Konsten att vänta : En studie om hur konst i väntrum kan påverka patienters hälsa

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

Sammanfattning: FN:s globala mål nr 3 handlar om god hälsa och välbefinnande, inom detmålet ryms dagens problematik med psykisk ohälsa, ett samhällsproblemsom många lider av. Under 2018 svarade 17% i åldrarna 18-64 år att de ledav nedsatt psykiskt välbefinnande. Därför är det extra viktigt att våraoffentliga vårdmiljöer bidrar till att främja psykiskt välbefinnande. Syftetmed denna studie har varit att un- dersöka konstens roll i offentligaväntrum. Ett väntrum i en vårdmiljö är en plats som kan bidra till oro ochstress. Studien undersökte väntrum till tandläkaren, en plats därmänniskor i olika åldrar befinner sig, och även en plats där många äroroliga inför kommande tandläkarbesök. För att undersöka dettagenomför- des en semiotisk bildanalys på ett urval konstverk iväntrummen, samt en fråge- undersökning där en konsthandläggare påRegion Västernorrland tillfrågades att besvara funderingar kring konsten.Resultatet visade att det är svårt att se hur konsten i väntrummen äranpassade för att främja välbefinnande utifrån de teorier som studien lutarsig emot, däremot så jobbar Region Västernorrland ak- tivt med konsten ilänet, utifrån perspektiven att det ska passa en bred målgrupp och kunnainspirera, möta och utmana besökarens känslor. Undersökningen vi- sadeatt färger och motiv som forskningen menar kan främja vårtvälbefinnande, är underrepresenterade i dessa väntrum. Slutsatsen är attfärg, form och motiv har en stor möjlighet att påverka vårt välbefinnande,men att offentlig konst syf- tar till mycket mer än så. Studien diskuterarhuruvida konst i offentliga miljöer kan betraktas som ett designelementmed ett syfte att få besökare och patienter att må bra och känna sig lugna idessa miljöer, eller om konst måste ses utifrån ett konstvetenskapligtperspektiv, och därför går det inte att ställa samma krav på konsten sompå grafisk design. I mitt självständiga arbete har jag utvecklat ett AR-baserat väntrum medfokus på konst och välmående. Jag har skapat en sammanhängandedesignlösning genom att följa en tydlig röd tråd från marknadsanalys tillskapande av visuell identitet och AR-upplevelse. Mitt arbete har löst detdefinierade problemet genom att erbjuda ett unikt koncept som främjarvälmående och interaktion i väntrumsmiljöer. Trots vissa begränsningar medAR-verktyget känner jag att jag har lyckats förverkliga min vision och visapotentialen i denna typ av kommunikation och koncept. Genom att utmanamig själv både kreativt och tekniskt har jag fått en djupare förståelse för ARteknikenoch inspirerats att fortsätta utforska och utveckla liknandedesignlösningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)