Fysik med grafer i fokus : En studie av elevers tolkningsfärdigheter av kinematikgrafer

Detta är en Master-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

Sammanfattning: Denna studie undersöker gymnasieelevers förmåga att tolka grafer inom rörelseläran, och hur denna förmåga utvecklas mellan fysik 1a och fysik 2. Studien baseras på en enkät med frågor från Test of Understanding Graphs in Kinematics (TUG-K), som mäter elevernas förmåga att tolka och analysera kinematikgrafer utifrån fyra aspekter: tolka lutning, tolka area under kurva, relatera grafer till en textbeskrivning, och relatera olika typer av grafer till varandra. Resultaten visar att elevernas generella prestanda var relativt låg, och att det inte fanns några statistiskt signifikanta skillnader mellan eleverna i fysik 1a och fysik 2, förutom i frågor som krävde kvantitativa beräkningar. Studien diskuterar även några vanliga missuppfattningar som eleverna uppvisade, såsom att förväxla lutning med höjd, att förväxla intervall med punkt, och att tolka grafer som illustrationer. Studien ger rekommendationer för framtida forskning och praktik för att förbättra elevernas grafkompetens inom fysik.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)