Vad påverkar en elbils räckvidd?

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för teknikvetenskap (SCI)

Sammanfattning: Behovet av flexibel transport för längre sträckor har alltid varit en viktig del för både privatpersoner och företag. Klimatpåverkan från dessa transporter är en aktuell fråga där elbilen (BEV) ses som en del av lösningen för att minska koldioxidavtrycket. En elbil är dock inte en direkt ersättning för en bil med förbränningsmotor då den har nackdelar, såsom begränsad räckvidd. Denna räckvidd påverkas av en mängd olika faktorer och syftet med denna rapport är att undersöka vad som påverkar mest.  I studien indelas dessa faktorer i tre huvudområden: teknik, omgivning och föraren. Då blir det tydligare att se vad biltillverkare respektive ägare av fordonet kan göra för att förbättra räckvidden. Studien börjar med en analys av 20 bilmärken med 42 olika modeller i totalt 100 utföranden. Detta görs för att studera hur batteristorlek, motoreffekt, vikt och drivlina kan påverka räckvidden samt energiförbrukningen. Luftmotståndet undersöks för de 15 modeller med publicerad frontal-area, då detta krävs för beräkningen. Resterande faktorer bestäms genom en litteraturstudie baserad på forskning, tester och färddata från elbilar (BEV).  Resultatet visar att inom tekniken påverkas räckvidden mest av aerodynamik, batterikapacitet, däck och fälg samt om bilen är utrustad med en värmepump. Relaterat till omgivningen - är temperatur det främst påverkande. Att använda AC, dra husvagn och hastigheten är det som påverkar mest för förarens val. Dessa faktorer kan vardera påverka en elbils räckvidd med mellan 15–50 %. Faktorer med medelstor påverkan är batteridegradering, regenerativ bromsning och vikt, inom tekniken. För omgivning är det väder, vind och lutning som kan påverka räckvidden både positivt och negativt. Förarens körstil och användning av takbox har också medelstor påverkan. Dessa kan ge mellan 10–30 % påverkan på räckvidden.  Det som bidrar med minsta påverkan på räckvidden, mellan 0–10 %, är motoreffekten, antalet växlar och om bilen är framhjuls/bakhjulsdriven jämfört med fyrhjulsdriven. Även trafik har liten påverkan samt förvärmning av bilen. Kraftigare elmotorer bidrar inte till ökad förbrukning på samma sätt som en stor förbränningsmotor med hög effekt gör och flera växlar är inte nödvändigt för den elektriska drivlinan. Det är främst eldrivna lastbilar och bussar som har nytta av flera växlar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)