Hur resonerar mejeriföretag när deras CSR-policy ej är i linje med intressenternas efterfrågan? : En komparativ fallstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Industriell produktion

Författare: Annea Nordling; Anneli Ring; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Begreppet Corporate Social Responsibility (CSR) kan definieras på olika sätt men brukar ofta delas in i tre områden: det ekonomiska, sociala och miljömässiga ansvarstagandet. En bransch där miljöfrågan anses vara särskilt relevant är inom förpackningsbranschen. Mjölkförpackningar är ett exempel på förpackningar som används i många svenska hushåll. I Sverige har mjölkförpackningarna tidigare bestått av kartong med en tunn plasthinna på insidan men idag inkluderar de ofta en skruvkork i plast. Detta leder till en större miljöpåverkan då plasten i dessa skruvkorkar utvinns ur fossila råvaror. Som skäl till införande av skruvkorksförpackningar anger företagen att detta är vad kunderna efterfrågar och att de därmed endast bemöter kundernas önskemål. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur mejeriföretag arbetar med miljöfrågor inom CSR samtidigt som de strävar efter att uppfylla sina intressenters önskemål. Frågeställningen som behandlas i denna uppsats är: Hur resonerar mejeriföretagen vid val av mjölkförpackning när deras miljöpolicy ej är i linje med intressenternas efterfrågan? För att utöka infallsvinkeln besvaras även följande frågor: Vilka är för- och nackdelarna med mjölkförpackningar med skruvkork sett ur ett konsumentperspektiv? Vilka är de miljömässiga konsekvenserna när företagen väljer mjölkförpackningar med skruvkork, och är kunderna medvetna om dessa? Uppsatsen består av en litteraturstudie, en fallstudie samt en kundundersökning. De mejeriföretag som undersökts i fallstudien är Skånemejerier och Norrmejerier. Kundundersökning genomfördes med studenter på Kungliga Tekniska högskolan i Stockholm. Rapporten visar att förpackningar av takåsmodell med skruvkork medför miljömässiga konsekvenser genom ökad användning av plast, ökat antal transporter, samt ökad användning av polyetenlaminerad kartong. När det gäller konsumenternas medvetenhet om dessa miljökonsekvenser är denna nästintill obefintlig. Detta tyder på bristande informations från företagens sida. Skruvkorksförpackningens fördel sett ur ett konsumentperspektiv är att den kan återförslutas helt. Detta gör i sin tur att förpackningen kan läggas ned i kylskåpet även efter att den har varit öppnad. Konsumentnackdelen hos denna förpackning är att den kan vara svåröppnad för människor med svaga händer. Mejeriföretagen resonerar olika kring valet av mjölkförpackning. Företagen har dock båda en stark strävan efter överlevnad och de värderar generellt sett intressenterna högre än miljön. Avslutningsvis kan valet av en miljövänlig förpackning leda till att företagen värderas högre sett ur ett samhälls- och CSR-perspektiv. Ett förslag på fortsatta studier är att utföra en större kundundersökning och att inkludera fler företag och förpackningstyper.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)